Wednesday 20 May 2015

NILAI ILMU DALAM HIKAYAT INDERAPUTERA

NILAI ILMU DALAM KARYA HIKAYAT INDERAPUTERA

KONSEP ILMU
Ilmu menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) ialah pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin, dan lain-lain. Ilmu sangat penting disebarkan kepada orang lain agar ilmu tersebut memberi manfaat kepada orang yang menuntutnya. Antara tujuan ilmu disebarkan adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan orang lain, mengembangkan perkara yang mengandungi pelbagai kemusykilan, dan sebagainya. Berdasarkan Hikayat Inderaputera yang telah dikaji, berikut ialah ilmu yang terkandung dalam karya agung ini iaitu ilmu firasat, ilmu pendukunan, dan ilmu sakti.

Ilmu Firasat
Firasat menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) ialah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Ilmu firasat seringkali dikaitkan dengan tilikan atau ramalan ahli nujum. Namun demikian, selain ahli nujum juga, ada juga orang-orang yang istimewa turut diberikan keistimewaan melihat masa hadapan atau melihat nasib orang lain.
       Sulastrin Sutrisno mengatakan bahawa orang yang mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat, atau mengetahui terlebih dahulu segala sesuatu yang akan berlaku dan dengan ilmu ini juga mereka dapat mengetahui kelemahan dan kekuatan orang lain berdasarkan nama, hari, dan ketika. (Modul Karya Agung Melayu BMS3022:158). Ilmu tilikan ini sangat penting bagi pahlawan-pahlawan dahulu kala kerana ia dapat membantu mereka menewaskan musuh dengan mengetahui serba sedikit latar belakang lawannya itu. Secara umumnya, ilmu firasat ini dapat dibahagikan kepada tiga iaitu firasat tilik nasib, firasat mimpi, dan firasat terhadap binatang, dan . Namun demikian, pengkaji telah menambah satu lagi ilmu firasat, iaitu firasat gerak hati, kerana dalam Hikayat Inderaputera ini, banyak firasat seperti ini yang ditonjolkan.

Firasat Tilikan
Hasil kajian terhadap hikayat Inderaputera pengkaji mendapati, firasat tilikan ini telah digunakan oleh penulis sejak dari awal penulisannya lagi. Sebagai contoh firasat tilikan yang terdapat dalam karya agung ini ialah tilikan ahli nujum terhadap anak Bikrama Buspa iaitu Raja Inderaputera selepas kelahirannya, amaran jin Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran terhadap Inderaputera semasa menerbangkannya melintasi gunung berapi, dan tilikan ahli nujum terhadap jalan penyelesaian bagi permasalahan Tuan Puteri Seganda Cahaya Iram dengan dua anak raja mambang:
“... Baginda pun menyuruh akan orang memanggil segala ahlil nujum dan sastrawan. Setelah datanglah segala ahlil nujum maka baginda pun memberi titah kepada segala ahlil nujum, “Maka lihatlah oleh tuan-tuan sekalian betapakah kebesaran anakku ini.”
(Bab 1, halaman 2)
“Maka kata jin itu, “Jikalau hambamu menerbangkan tuan hamba hubaya-hubaya jangan tuan hamba minta air. Jika tuan hamba minta air nescaya jatuh tuan hamba ke tasik Bahrul Asyik itu.”
(Bab VII, halaman 67)
“Maka disuruhlah panggil segala ahlil nujum. Maka berkata mangkubumi kepada segala ahlil nujum itu-lihatnya olehmu pada nujum itu, hamba pinta lihat baik dengan sebenarnya akan keadaan tuan puteri ini betapa kelak kesudahannya akan jadinya. Maka ahlil nujum itu pun melihat nujumnya ...”
(Bab VII, halaman 75)

Firasat Mimpi
Firasat mimpi tidak banyak dalam Hikayat Inderaputera, adapun hanya mimpi Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran tentang naga yang sangat cantik, dalam hikayat ini, naga yang dimimpinya itu ialah Inderaputera. Berikut ialah contoh dialog Tuan Puteri tersebut:
“... Maka kita tidur lalu bermimpi hampir dinihari juga rasanya. Maka datang seekor naga maka dipagutnya pinggangku tiada lekat pada tubuhku rasanya dan aku lihat rupa naga itu terlalu indah sekali...”
(Bab V, halaman 31)

Firasat Gerak Hati
Firasat gerak hati yang ditonjolkan dalam karya agung ini semuanya ialah hal yang benar-benar terjadi atau bakal terjadi. Sebagai contohnya ilmu firasat gerak hati ini dalam karya ini ialah gerak hati nenek kepada Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran terhadap cucunya yang akan mandi di Tasik Semenda Jin, dan gerak hati raja-raja yang pernah bertemu Inderaputera dengan mengatakan yang Inderaputera sedang berperang dengan Raja Gurjanis, seperti yang berikut:
 “Dan berkata peri itu, “Hai cucuku, pergilah cucu pada tengah malam ini duduk pada tepi tasik itu dan cucuku duduk bersembunyi baik-baik jangan kelihatan kepadanya. Syahada barang siapa menanggalkan bajunya dahulu itu maka ditaruhnya pada sajian perak itu, dan yang berlangir dahulu itulah tuan puteri, dan barang tipu daya pun cucuku ambil juga bajunya itu.”
(Bab V, halaman 32)
“... Hatta maka terdengarlah kepada segala raja-raja yang bertemu dengan Inderaputera itu katanya, “ Perasaanku bahawa Inderaputera itu berperang dengan Raja Gurjanis.”
(Bab IX, halaman 116)



Ilmu Perdukunan
Dukun menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) ialah orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional (dengan membaca jampi serapah dan sebagainya), bomoh, dan pawang. Manakala perdukunan pula bermaksud perkara yang berkaitan atau yang mengenai dengan perubatan cara kampung atau tradisional, yang berkaitan dengan ilmu dukun.
Dalam Hikayat Inderaputera ini, dukun yang ada pada masa itu ialah Berma Sakti. Berma Sakti mempunyai kepakaran dalam mengubati orang yang sakit hendak beranak atau ubat untuk mendapatkan anak (zuriai). Ubat yang digunakan pula ialah bunga tanjung putih yang perlu dimasak dan diberi makan kepada Raja Syahian dan isterinya.
“Syahadan nama baginda itu Berma Sakti. Jikalau hendak seorang minta ubat sakit anak beranak pergilah kepadanya minta ubat kepada baginda itu...”
(Bab III, halaman 13)
“Maka sembah Inderaputera, “Ya tuanku, betapa peri bunga tanjung putih itu?” Maka ujar Berma Sakti, “Hai anakku ada pun bunga itu berikan kepada Raja Syahian suruh ia sayur. Setelah sudah masak anakku suruh Raja Syahian makan bunga itu... Maka dapatlah berputera”
(Bab XI, halaman 166)

ILMU SAKTI
Ilmu sakti ialah ilmu yang dimiliki oleh seseorang yang dianggap istimewa kerana bukan calang-calang orang yang boleh memiliki ilmu ini. Ilmu sakti perlu digunakan untuk kebaikan dan tidak boleh disalahgunakan untuk tujuan yang tidak baik. Hal ini demikian kerana pelbagai masalah atau perkara yang buruk akan berlaku jika ilmu tersebut digunakan untuk tujuan atau kepentingan diri. Dalam Hikayat Inderaputera ini, pengarang menceritakan bahawa Inderaputera mempunyai banyak hikmat dan kuasa sakti. Segala ilmu atau barang hikmat tersebut diperoleh Inderaputera sepanjang perjalanannya untuk berjumpa dengan Berma Sakti.
Hikmat yang pertama yang diperoleh Inderaputera ialah Hikmat Geliga Mayan Bendi.
“Maka berkatalah peri itu,”Ada suatu Geliga Mayan Bendi namanya. Jika tuanku mau kuberikan. Adapun gunanya jikalau hendak mengeluarkan angin  dan ombak atau kilat atau petir halilintar citalah namaku dan tambangkan geliga itu nescaya barang kehendak tuan jadilah.”
(Bab V, halaman 28)
Hikmat yang kedua pula ialah Gemala Hikmat milik Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran.
“Maka sahut tuan puteri,” Hai kakanda ambillah gemala hikmat itu oleh kakanda. Adapun pergunanya himat itu terlalu banyak.”
(Bab V, halaman 47)
Hikmat yang ketiga pula ialah Inderaputera telah dihadiahkan oleh bonda Tuan Puteri Seganda Cahaya Iram sebuah cembul mutiara.
“... Maka sahut bonda tuan puteri, “Hai anakku Inderaputera, adapun jikalau ditambangkan cembul ini dibumi nescaya menjadi sebuah mahligai dengan sepertinya serta dengan perhiasannya dengan alat takhta kerajaannya. Apabila kita masuki seperti sebuah mahligai demikianlah perasaanya.”
(Bab VII, halaman 79)
Hikmat yang seterusnya ialah Inderaputera memiliki kuda yang bernama Janggi Gerdana. Keistimewaan Janggi Gerdana ialah kuda ini boleh terbang kemana sahaja yang Inderaputera mahu, kuda yang kuat, lajunya ia seperti kilat, dan menurut perintah tuannya.
(Bab VIII, halaman 80)
Ilmu hikmat yang ada pada Inderaputera juga ialah hikmat menghidupkan orang yang telah mati dengan menggunakan Gemala Bedi Zahar, dan atas kebesaran dan kehendak Tuhan Yang Maha Besar juga. Hikmat ini diperoleh Inderaputera dari seekor ular yang digelar Ular Mamdud.
“...Adapaun jika ada bedi Zahar itu dibubuhkan kepada orang mati nescaya hidup pula...”
(Bab VIII, halaman 82)
Hikmat yang ketujuh pula ialah Inderaputera menerima kain sutera puri yang halus seperti embun. Kain ini diberikan oleh Raja Dewa Langkurba iaitu nenek kepada Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran.
“... Hai cucuku Inderaputera. Maka inilah kain sehelai. Adapun kain sutera puri namanya, halus seperti embun... Adapun kain ini jikalau ada orang sakit, jikalau pecah-pecah tubuhnya sekalipun, jikalau engkau tudungkan kepadanya dan engkau siramkan dengan air mawar yang baik nescaya afiatlah ia.”
(Bab XIII, halaman 175)
Inderaputera juga dalam hikayat ini mempunyai pelbagai hikmat-hikmat yang lain, malah ilmu kesaktian juga ada dipelajari oleh baginda daripada anak-anak dewa, Berma Sakti, dan sebagainya.



                                                 


No comments:

Post a Comment