Wednesday 20 May 2015

ISI DAN PEMIKIRAN DALAM HIKAYAT INDERAPUTERA

Isi dan Pemikiran
Isi bermaksud kandung karya yang telah dikupas dan ditulis oleh penulis manakala mesej pula membawa maksud gagasan atau pengajaran yang hendai disampaikan dalam sesebuah hikayat. Dalam hikayat Inderaputera, terdapat pelbagai isi dan mesej yang dapat dipetik ketika menganalisis karya ini. Antaranya ialah unsur keindahan, nilai kasih sayang, sikap pemurah pemerintah, mementingkan pendidikan agama, keberanian, kebijaksanaan, menepati janji, berbudi bahasa dan sikap berwaspada.

Unsur keindahan
Dalam hikayat Inderaputera, kita dapat lihat bahawa pengarang banyak memasukkan unsur-unsur keindahan dalam karyanya. Menurut Braginsky (1994:18), istilah “keindahan” merupakan salah sebuah istilah pokok dalam sistem estetika kesusasteraan Melayu. Seorang pengarang harus mencari perkataan yang selari dengan perasaan yang membawa konotasi melalui bunyinya. Unsur kehalusan dan penghalusan sudah dimasukkan melalui rasa estetik pengarang. Ia merupakan satu tradisi dan konvensi dalam kesusasteraan Melayu Tradisional dimana pengarangnya tidak boleh lari dari membincangkannya dalam karyanya. 

Menurut Muhammad Haji Salleh (2000:111) pula, “yang indah itu boleh berupa ‘perkataan’, atau ‘ceritera’ atau ‘watak’.” Pada awal kisah lagi, Hikayat Inderaputera telah menonjolkan unsur keindahan:

Setelah sudah ia makan maka hairanlah sekali Inderaputera melihat kekayaan Tuhan. Maka ia pun menuju matahari dan beberapa melalui bukit dan padang.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 18)
Maka Inderaputera pun hairanlah melihat burung itu indah-indah rupanya dan Inderaputera pun berjalan pula dari sana beberapa ia melihat kekayaannya Tuhan Yang Mahabesar, dan datanglah pada bukit tembaga suasa...
(Hikayat Inderaputera, 1977: 65)

Di sini kita dapat lihat bahawa perkataannya, iaitu bahasanya, kemerduannya, kias ibarat dan susunannya sangat indah. Dari mukadimah hikayat tersebut telah mendefinisikan tujuan dan bentuknya. Yang indah itu juga membawa kemasyuran dan daerah yang lebih luas sehingga meliputi ke seluruh dunia. Di samping itu, permulaan hikayat telah pun menemui penutupnya.

              Selain itu, dalam hikayat ini juga sering dikaitkan dengan ‘kekayaan Tuhan’. Keindahan itu dilihat sebagai hasil Tuhan Maha Pencipta. Menurut Braginsky (1994:18), pengertian ‘indah’ disepadankan secara tertentu dengan konsep kuasa Tuhan (kekayaan Allah). Keindahan adalah wujud sempurna yang dikurniakan Allah kepada benda-benda dan munculnya sifat indah pada sebuah benda bermakna benda itu telah tercipta (wujud).

Nilai kasih sayang
Mesej mengenai nilai kasih sayang telah ditunjukkan oleh Maharaja Bikrama Buspa yang begitu sayangkan anakandanya Inderaputera. Nilai kasih sayang ini telah ditonjolkan oleh maharaja ketika menyambut kelahiran Inderaputera. Maharaja Bikrama Buspa begitu gembira dengan kelahiran Inderaputera, baginda telah mengadakan majlis secara besar-besaran bagi meraikan kelahiran puteranya. Selain itu, Maharaja Bikrama Buspa juga memanggil semua ahli nujum untuk menilik nasib dan kebesaran anakandanya. Hal ini dapat dilihat dalam petikan tersebut,

         “…Tuan Puteri pun beranaklah seorang laki-laki terlalu sekali elok paras rupanya                   seperti matahari baharu terbit gilang-gemilang. Setelah itu maka baginda pun berasa           amat sukacitanya. Maka dititahkan oleh Baginda akan orang memalu segala                         bunyi¬bunyian seperti adat raja-raja beroleh putera demikianlah adanya. Maka lalu               Baginda menamai akan anakanda baginda Inderaputera”

Setelah datanglah segala ahlil nujum maka baginda pun memberi titah kepada segala ahlil nujum, “Maka lihatlah oleh tuan-tuan sekalian betapakah kebesaran anakku ini.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 2)

Sikap pemurah pemerintah
Mesej lain yang hendak ditunjukkan dalam hikayat Inderaputera ialah sikap pemurah pemerintah iaitu Maharaja Bikrama Buspa. Ketika hari meraikan kelahiran Inderaputera, Maharaja Bikrama Buspa telah menganugerahkan sepersalinan pakaian kepada ahli-ahli nujum yang menilik nasib anaknya. Baginda juga memberi sedekah dan persalinan kepada anak raja-raja dan orang kenamaan yang lain. Sikap pemurah ini dapat dilihat dalam petikan di bawah,

“Maka Maharaja Bikrama Buspa mendengar sembah segala ahlil nujum itu demikian. Maka Baginda pun memberi anugerah akan segala ahlil nujum itu sastrawan dan pada segala fakir dan miskin pun menjadi kayalah daripada limpah kurnia Baginda memberi sedekah dan persalinan pada segala anak raja-raja dan pada segala menteri hulubalang dan pada segala orang kaya-kaya Setelah sudah memberi persalinan maka baginda pun berjaga-jaga sekira empat puluh hari dan empat puluh malam makan minum bersuka-sukaan dengan segala anak raja-raja dan segala menteri hulubalang dan orang kaya-kaya.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 2)

Sikap mementingkan pendidikan agama
Pengarang hikayat Inderaputera juga ingin meyampaikan mesej mengenai masyarakat Melayu zaman dahulu yang mementingkan pendidikan agama kepada anak-anak. Walaupun, hikayat ini hampir sepenuhnya menceritakan mengenai dunia kayangan dan dewa-dewi namun pengarang masih memasukkan unsur agama Islam dalam karya ini. Hal ini dapat dilihat melalui petikan karya di bawah,

“Hatta beberapa lamanya sekira-kira tujuh lamanya maka Inderaputra pun tahulah sudah mengaji Quran dan Maharaja Bikrama Buspa pun semakin sangat kasih gemar 'akan anakanda baginda dan seketika pun tiada mahu bercerai daripada anakanda baginda...”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 3)

Maharaja Bikrama Buspa telah memberi pendidikan agama Islam kepada anaknya, Inderaputera sejak anaknya itu masih kanak-kanak lagi. Mesej yang hendaklah disampaikan dalam petikan ini ialah kita hendaklah memberikan pendidikan agama kepada anak-anak.

Nilai keberanian
Nilai keberanian ditonjolkan oleh watak utama dalam hikayat ini iaitu watak Inderaputera. Semasa Inderaputera berjalan di tepi tasik, Inderaputera mendengar suara memberi nasihat agar dia berhati-hati tetapi dia manusia yang kelihatan. Inderaputera menuju ke sepohon pokok dan dilihatnya banyak mayat yang bergelimpangan. Suara itu datang daripada mayat-mayat tersebut. Mayat tersebut memberitahu Inderaputera bahawa ada raksasa daripada tasik itu, namun Inderaputera sama sekali tidak gentar. Inderaputera telah berhadapan dengan raksasa tersebut. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan di bawah,

“Maka Inderaputera pun berjalan di tepi tasik itu dan berbunyi suatu suara itu demikianlah bunyinya, “Hai Inderaputera, ingat-ingat tuan hamba.” Maka didengar oleh Inderaputera bunyi suara itu. Maka dilihat ke kiri dan ke kanan, seorang pun tiada manusia dilihatnya, maka ia pun berjalan juga pada tasik itu maka dilihatnya oleh Inderaputera sepohon kayu. Maka lalu diusir. Maka sampailah Inderaputera ke bawah pohon kayu itu. Maka dilihat oleh Jndera¬putera itu mayat banyak terhantar di bawah pohon kayu itu.
Maka berkatalah Inderaputera, “Hai mayat, tuan hambakah yang berseru-seru kan hamba ini.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 28)

Berpegang teguh kepada janji
Nilai menepati janji ditonjolkan melalui watak Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran. Dalam hikayat ini, Inderaputera telah menyembunyikan baju Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran untuk mendapat batu gemala hikmah daripada tuan puteri. Setelah Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran menyedari baju telah hilang, dia meminta Inderaputera menyerahkan bajunya dan dia berjanji akan menurut segala kemahuan Inderaputera. Keadaan ini dapat dilihat dalam petikan di bawah,

“Maka berkatalah Tuan Puteri Seri Ratna Gemala Nehran, “Hai kakanda, berilah mari bajunya beta itu dan gemala hikmat itu hamba berikan kepada kakanda.”
Maka diambil oleh Inderaputera baju itu lalu diberikan kepada tuan puteri.
Maka kata tuan puteri, “Hai kakanda, jikalau hendak akan hikmat itu marilah kakanda pergi ke mahligai hamba itu.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 28)

Mesej yang hendak disampaikan di sini ialah kita hendaklah menepati janji supaya dihormati oleh orang lain.

Nilai berwaspada
Nilai berwaspada boleh dicontohi melalui watak Maharaja Bikrama Buspa yang lalai terhadap burung merak emas telah mengakibatkan anaknya, Inderaputera dilarikan oleh burung berkenaan. Ahli nujum telah menasihati Maharaja Bikrama Buspa agar menjauhkan Inderaputera daripada binatang kerana ia boleh memudaratkan Inderaputera.  Keadaan ini dibuktikan dalam petikan di bawah,

“Hatta dalam berkata-kata maka Inderaputera pun turun daripada ribaan ayahanda baginda pergi melihat merak emas mengigal di atas talam itu. Maka tiba-tiba merak itu pun menyambar Inderaputera seraya diterbangkannya. Maka Inderaputera pun/ ghaibIah daripada mata baginda dan orang sekalian dan Maharaja Bikrama Buspa pun melihat anakanda baginda hilang. Maka baginda pun murca seketika. Setelah sedarlah akan dirinya dan baginda pun menangis dan segala isi istana pun gemparlah bertangis-tangisan, dan isi negeri pun dukacita mendengar Inderaputera hilang itu dan Maharaja B'ikrama Buspa pun terlalu dukacita sentiasa. Hatta maka Inderaputera pun diterbangkan merak emas.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 5)
Mesej yang hendak disampaikan oleh pengarang berdasarkan petikan ini ialah kita hendaklah selalu berwaspada dan berhati-hati terhadap ancaman yang tidak dijangka-jangka. Jika kita tidak berwaspada ada kemungkinan perkara buruk akan berlaku.

No comments:

Post a Comment