Sunday 24 May 2015

NILAI BUDAYA DAN PANDANGAN HIDUP DALAM HIKAYAT INDERAPUTERA

Pandangan hidup dan nilai budaya bermaksud satu konsep mengenai alam semesta secara keseluruhan. Terutamanya satu sudut pandangan yang di pengaruhi oleh satu nilai yang tertentu. Menurut Syed Naquib Al-attas (1972) dalam Karya Agung Melayu (2014), pandangan hidup mestilah bersumberkan islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Pandangan hidup merupakan satu konsep yang dimiliki oleh masyarakat dengan tujuan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam. Terdapat beberapa nilai yang menjadi pegangan pengarang untuk diketengahkan dalam hikayat ini. Antaranya ialah:

Berteraskan Agama Islam
Pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang reality atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seuruh alam. Pandangan hidup berteraskan Islam dapat dilihat dalam hikayat apabila pengarang banyak menggunakan perkataan Tuhan yang maha berkuasa, jin, Allah, kafir dan banyak lagi. Contohnya:

“Ya tuanku Perdana Menteri bahawa sekalian hamba Allah lupa dan tersalah juga bahagiannya dan patik serahkan diri patik kepada Tuhan yang Maha berkuasa”
“Hai nenekku serahkan hamba kepada Tuhan Yang Maha Besar”
“Syahadan dan beberapa memuji-muji nama Allah”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 15)

“Setelah itu, maka semua binatang itu pun minta doa pada Tuhan yang Maha Besar”
“Adapun yang kasih tuan hamba itu sebenarnyalah Tuhan juga memelihara kita”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 16)

“Maka inderaputera pun makanlah segala buah-buahan itu hairanlah sekali inderaputera melihat kekayaan Tuhan”. Maka inderaputera pun berhenti melihat kekayaan Allah. Ia pun mengucap syukurlah kepada Allah.
(Hikayat Inderaputera, 1977: 18)

Berdasarkan contoh di atas, pembaca dapat melihat bahawa pengarang cuba menerapkan nilai berteraskan Islam dalam penulisannya dengan sentiasa menjelmakan perspektif Islam dalam setiap aspek realiti yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.

Idealisme
Menurut kamus Dewan (2010) idealisme sebagai satu sifat dalam bentuk yang ideal. Orang Melayu dahulu cenderung untuk menghasilkan sesuatu idea berpandukan sumber alam seperti pokok, tumbuhan, haiwan dan sebagainya. Dalam hikayat ini pengarang banyak menggunakan idealisme untuk menyampaikan hajat atau pesanan menerusi pantun yang menzahirkan kekreatifan mereka melalui kelangsungan kehidupan yang bijak disatukan dengan alam. Contoh pantun yang terdapat dalam hikayat ialah:
Jika sungguh bulan purnama ,
Mengapa tiada pagar bintang,
Jika sungguh seperti nama,                       
Mengapa tiada dapat dipandang.

Tumbuh padi dang Ratna wali,
sehari ditanam tidaklah tumbuh,
Mintaklah kami kenal kenali,
Kalau tidak setialah sungguh.
(Hikayat Inderaputera, 1977: 103)
Contoh di atas menunjukkan antara pantun yang digunakan oleh pengarang bagi menunjukkan idealisme pengarang yang menunjukkan bagaimana masyarakat ketika itu menjadikan alam sebagai panduan terhadap perjalanan hidup mereka. Malah, pada ketika itu, pantun terkenal dalam masyarakat sebagai wadah untuk menyampaikan sesuatu seperti pujian, teguran atau sindiran tanpa menyakitkan perasaan orang lain.

Nilai-Nilai Budaya Hidup Orang Melayu
Budaya adalah daripada perkataan budayyah yang merupakan kata jamak perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti yang membincangkan tentang hal yang berkaitan budi dan akal manusia. Menurut kamus dewan edisi keempat (2010:1081) Perkataan “Nilai” merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Menurut Mohd Rashid Md Idris (2011:13) Nilai juga bersifat aksiologi dan mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai. Contoh nilai budaya masyarakat Melayu yang diketengahkan oleh pengarang sebagai pegangan hidup amsyarakat dalam Hikayat Inderaputera ialah:

i.  Kemesraan. 
Nilai ini dapat dilihat dalam watak Nenek Kebayan yang melayan Inderaputera seperti anak sendiri meskipun tidak pernah mengenalinya sebelum ini.
 “Maka ujar inderaputera “Akulah anak raja bikrama Buspa dan namaku inderaputera.  Adapun sebabnya kemari ini diterbangkan oleh merak emas. Dan segala hal ehwal sekaliannya diceritakan. Maka ujar nenek kebayan, Mahukah cucuku duduk bersama hamba? Baiklah nenekku: ke mana lagi hamba hendak membawa diri hamba lagi “
(Hikayat Inderaputera, 1977: 5-6)


ii. Kasih sayang. 
Nilai budaya kasih sayang dapat dilihat menerusi watak Nenek Kebayan yang terlalu kasih kepada Inderaputera sehingga tidak membenarkan Inderaputera tinggal bersama Perdana Menteri.
“Setelah sudah maka kata perdana menteri, “hai nenek kebayan, biarlah inderaputera itududuk di sini. Maka ujar nenek kebayan, Ya Tuanku Perdana Menteri, seketika pun tiada dapat patik bercerai dengan cucunya hamba.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 7-8)
iii. Menghormati orang tua. 
Pengarang menerapkan nilai ini sebagai pegangan hidup masyarakat dalam Hikayat Inderaputera menerusi perwatakan Nobat Rom Shah yang meminta keizinan daripada ayah dan bondanya sebelum keluar mengembara.
“Maka Nobat Rom Shah pun pergi bermohon kepada ayah bondanya pula. Maka ujarnya. “Hai anakku suatu pekerjaanmu janganlah lupakan akan Tuhan yang Maha Besar.” Maka Nobat Rom Shah pun mnyembah kaki ayah bondanya lalu ia berjalan dengan segala hulubalang menterinya dan rakyat bala tenteranya sekalian dan beberapa lamanya sampailah ia ke padang Belantara Hairani.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 52)



1 comment:

  1. Blackjack Tournament 2021 - JTM Hub
    The Blackjack Tournament for Blackjack in Las Vegas is one of 토토 사이트 도메인 the 전라북도 출장안마 best casinos in 충주 출장마사지 town. The Casino has a long history of serving customers 이천 출장안마 with great 경상북도 출장샵 promotions

    ReplyDelete