Wednesday 27 May 2015

ANALISIS KEKUATAN GURINDAM DUA BELAS KARYA RAJA ALI HAJI


PENGENALAN
Perkataan Gurindam berasal daripada bahasa Tamil iaitu “Kirandam” yang membawa maksud ‘asal’ atau ‘perumpamaan’. Gurindam dalam Sejarah Kesusasteraan Melayu Klasik telah terkenal sejak zaman Hindu lagi. Pendeta Za’ba dalam Mohd Rosli Mohd Saludin (2007:139) menyatakan bahawa gurindam adalah suatu jenis syair melarat yang tidak teratur, berangkap-rangkap, dan tidak tetap sekatannya, timbangannya, dan sajaknya. Menurut beliau lagi, bahasa gurindam padat dan bernas, serta isinya lebih cenderung kepada suasana riang dan suka cita sebagai nyanyian jenaka, senda gurau, kelakar, sindiran, giat yang bermain-main dan menggelikan hati. Manakala Sutan Takdir Alisjahbana berpendapat bahawa gurindam terdiri daripada dua baris. Kedua-dua baris itu bersajak dan mengutarakan satu idea iaitu baris pertama dan kedua, masing-masing tidak lengkap tapi bersambung (Mohd Rosli Mohd Saludin, 2007:140). Menurutnya lagi gurindam merupakan nasihat, pengajaran atau kebenaran.

      Gurindam Dua Belas yang telah dihasilkan oleh Raja Ali Haji pada tahun 1864, merupakan karya beliau yang paling menonjol berbanding karyanya yang lain. Nama penuh beliau ialah Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad. Beliau ialah seorang ulama, budayawan, dan sasterawan Melayu yang terkemuka pada abad ke-19 dengan karya-karya beliau yang beraliran Riau. Raja Ali Haji berketurunan bangsawan Bugis. Beliau mendiami Pulau Penyengat yang tidak jauh dari Tanjung Pinang. Raja Ali Haji telah dilahirkan sekitar tahun 1809 di Pulau Penyengat, dan mangkat semasa usia beliau 63 tahun. Beliau telah dimakamkan di Pulau Penyengat pada tahun 1872. Di kompleks pemakaman Engku Putri Raja Hamida, terdapat makam Raja Ali Haji yang terletak di luar bangunan utama. Karyanya, Gurindam Dua Belas telah diabadikan di sepanjang dinding bangunan makan tersebut dan setiap pengunjung yang datang dapat membaca dan mencatat karya besarnya yang sangat indah tersebut.

          Gurindam tergolong dalam bentuk puisi lama yang banyak terdapat dalam masyarakat Melayu Indonesia. Gurindam yang terkenal ialah Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji. Gurindam Dua Belas bermaksud gurindam yang mempunyai 12 fasal. 12 fasal tersebut menceritakan tentang hal-hal ibadat, kewajipan seorang raja, kewajipan anak terhadap ibu bapa, tanggungjawab ibu bapa terhadap anak. sikap masyarakat, dan sebagainya. Gurindam ini dihasilkan untuk tujuan menyatakan sesuatu yang benar menerusi pepatah atau peribahasa.

FALSAFAH DAN PEMIKIRAN
Pada bahagian ini, penulis akan menerangkan tentang falsafah dan pemikiran Raja Ali Haji yang terdapat dalam karya Gurindam Dua Belas.

Falsafah
Falsafah bermaksud cinta kepada ilmu dan kebenaran. Umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri pemikiran yang tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Falsafah menurut Mana Sikana (1996) dalam Mohd Rashid Md Idris et al. (2014:17) ialah suatu kesenian berfikir, yang waras, bernas, dan mendalam. Menurutnya lagi, karya sastera yang dihasilkan yang membicarakan sesuatu subjek, biasanya akan membicarakan sesuatu itu secara artistik dan estetik, maka di situlah tersimpannya mutiara falsafahnya. Tuntasnya, falsafah bermaksud memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam dan membincangkan sesuatu perkara secara terperinci untuk mendapatkan jawapan yang benar dan sebenar terhadap sesuatu perkara.

        Falsafah yang terkandung dalam karya Gurindam Dua Belas membincangkan pelbagai persoalan kehidupan manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun kehidupan manusia di akhirat. Antara persoalan yang terkandung dalam puisi tersebut termasuklah hal mengenai akidah dan tasawuf, syariat rukun Islam, kepentingan menjaga akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap fasal yang diperlihatkan oleh beliau berupaya menyentuh kesedaran dan jiwa masyarakat, serta dapat memainkan peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan yang mulia berlandaskan syariat Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam Dua Belas secara tidak langsung mencerminkan diri beliau sebagai contoh insan yang memiliki kualiti serta jati diri yang indah dan sempurna.   

        Selain itu, berdasarkan gurindam tersebut, falsafah yang disampaikan oleh beliau ialah falsafah yang sebenar-benarnya falsafah. Hal ini demikian kerana isi kandungan atau makna yang terkandung dalam gurindam tersebut merupakan ilmu yang benar dan datang daripada sumber yang benar dan sahih, iaitu ilmu yang bersandarkan kepada agama, seperti Rukun Iman, hadis-hadis Nabi, dan ada bait-bait yang diambil daripada ayat-ayat Al-Quran. Di samping itu, tiada sumber yang lebih benar daripada sumber yang dinyatakan tadi kerana semua sumber tersebut datangnya daripada pencipta segala isi alam iaitu Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w sebagai perutusan-Nya. Ketinggian pemikiran Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua Belas jelas menunjukkan bahawa beliau sangat bijak menyampaikan sesuatu ilmu kebenaran dengan cara yang sangat indah dan sempurna.

        Raja Ali Haji dalam gurindamnya juga menyentuh ilmu falsafah yang berkaitan dengan etika, metafizika, sosial, politik, dan logik. Berikut adalah huraian tentang sebab Gurindam Dua Belas dikatakan menyentuh kelima-lima bidang falsafah tersebut:

Etika
Falsafah dalam bidang etika ialah pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran. Semua fasal yang terdapat dalam Gurindam Dua Belas menekankan tentang hal-hal moral, pendidikan, dan pengajaran. Contoh yang terdapat padanya adalah seperti berikut:
Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.

Dengan ibu hendaklah hormat,
supaya badan dapat selamat.
(Gurindam Dua Belas, Fasal 10)

Metafizika

Falsafah dalam bidang metafizika ialah pemikiran tentang kewujudan dan keberadaan. Gurindam 12 ada menyatakan tentang kewujudan Allah, akhirat, syaitan, balasan, dosa, dan sebagainya, yang pada pandangan mata manusia tidak dapat dilihat, tetapi sememangnya wujud dan pengarangnya yakin perkara-perkara tersebut ada dan benar. Sebagai contoh, hal tersebut ada dalam gurindamnya:

Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudharat.

Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah

(Gurindam Dua Belas, Fasal 1)

Sosial
Falsafah dalam bidang sosial bermaksud gambaran tentang kehidupan realiti manusia yang kontekstual. Pengarang banyak memperihalkan aspek ini dalam gurindamnya seperti yang terdapat pada Fasal 4 hingga Fasal 12 yang memperihalkan tentang menjaga adab semasa bersosial.mSebagai contohnya:

Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.

Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketor.

(Gurindam Dua Belas, Fasal 4)


Politik
Falsafah dalam bidang politik ialah aplikasi dan tujuan dalam sistem pemerintahan sesebuah negara. Raja Ali Haji dalam gurindamnya ada menyentuh hal politik iaitu berkenaan dengan tanggungjawab Raja pada Fasal 12. Berikut adalah contohnya:

Raja mufakat dengan menteri,
Seperti kebun berpagar duri.

Betul hati kepada raja,
Tanda jadi sebarang kerja.

Hukum adil atas rakyat,
Tanda raja beroleh inayat.

(Gurindam Dua Belas, Fasal 12)

Logik
Falsafah dalam bidang logik pula bermaksud pemikiran yang rasional berdasarkan taakulan dan sebab musabab. Gurindam Dua Belas memperlihatkan bahawa perkara yang terkandung di dalamnya, semuanya bersifat rasional, berdasarkan taakulan dan ada menyatakan sebab musababnya. Berikut adalah contohnya:

Apabila anak tidak dilatih,
Jika besar bapanya letih.

Apabila banyak mencacat orang,
Itulah tanda dirinya kurang.

Apabila orang yang banyak tidur,
Sia-sia sahajalah umur.
(Gurindam Dua Belas, Fasal 7)

Pemikiran
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2014:69) konsep pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan pengarang menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Menurutnya lagi, setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri dalam memilih bahan, mengejapkannya, dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata kaya. Pada bahagian ini penulis akan membincangkan tentang pemikiran Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua Belas. Antara pemikiran yang terdapat dalam gurindam ini ialah pesanan terhadap pendengar dan pembaca ke arah kebaikan, mengingatkan pendengar atau pembaca tentang Rukun Islam dan akibat tidak menunaikannya, kepentingan menjaga anggota badan daripada berbuat maksiat, akibat tidak menjaga tingkah laku, panduan tentang cara untuk mengenali orang, perihal tentang wujud dan perlakuan syaitan, perihal tentang adab antara anak dan ibu bapa, dan sebaliknya, serta tentang peranan raja.

       Raja Ali Haji mengajar dan mengajak manusia agar berbuat baik dan meninggalkan segala larangan Allah s.w.t. Golongan pendengar atau pembaca yang ditujukan pula adalah secara menyeluruh iaitu daripada golongan atasan iaitu raja hinggalah kepada golongan rakyat bawahan iaitu hamba. Berikut adalah contoh yang menunjukkan perihal yang dibincangkan:

Kepada segala hamba-hamba raja,
Di situlah syaitan tempatnya manja.
(Gurindam Dua Belas, Fasal 9)

Hukum adil atas rakyat,
Tanda raja beroleh inayat.

(Gurindam Dua Belas, Fasal 12)

        Raja Ali Haji mempunyai beberapa kelebihannya yang tersendiri terutamanya dari aspek pengkaryaan, bidang penulisan, pemikir dan konsep Islamisme dalam penulisan. Elemen utama yang mewarnai dunia kepengarangannya ialah konsep dan landasan Islam yang sangat kukuh. Pemikiran sebegini juga banyak ditemui dalam karya agungnya iaitu Tuhfat al-Nafis. Abu Hassan Sham yang merupakan Ketua Jabatan Pengajian Melayu Universiti Malaya, menyatakan bahawa landasan keislaman ini banyak dipengaruhi oleh latar belakang keluarganya dan sistem pendidikan yang diterimanya. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pendidikan Islam tradisional yang diterima daripada beberapa guru dan ulama di Riau serta pendidikan tidak formal daripada keluarganya merupakan landasan penting kepada proses berfikir Raja Ali Haji. Raja Ali Haji telah menyebarkan ajaran tasawuf dan fikah dengan cara yang lebih menarik iaitu melalui bentuk puisi yang ditulis. Tambahan pula, penyebaran yang berbentuk puisi kurang menjemukan dan lebih lama terlekat di fikiran pendengar berbanding ceramah-ceramah agama.

KEPENGARANGAN DAN ESTETIKA
Pada bahagian ini pula, penulis akan menerangkan tentang kepengarangan Raja Ali Haji dan estetika yang terdapat dalam karya Gurindam Dua Belas.

Kepengarangan
Kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan, dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. Penelitian terhadap aspek kepengarangan juga dapat menerangkan kekuatan, keistimewaan, atau kelemahan seseorang penulis. Berdasarkan penulisan Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua Belas, penulis mendapati bahawa karyanya mempunyai mesej yang sangat kuat, mudah ditafsir maksudnya oleh pendengar, dan mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Seperti yang kita telah sedia maklum, beliau merupakan seorang ulama yang mempunyai ilmu agama yang cukup banyak dan sangat tinggi. Oleh hal itu, tidak hairanlah jika gurindam yang dihasilkan tersebut mengandungi mesej dan ilmu yang sarat tentang agama dan ilmu tersebut tidak boleh disangkal oleh mana-mana pihak. Hal ini demikian kerana setiap perkara yang disampaikan olehnya tersebut berdasarkan kefahaman dan pembacaan beliau terhadap Al-Quran, hadis-hadis Nabi, dan Rukun Islam yang disampaikan oleh perutusan-Nya iaitu Muhammad s.a.w, yang kemudiannya digarap dan disampaikan melalui bentuk puisi, gurindam.

        Karya yang dihasilkan ini dapat berfungsi sebagai pengajaran iaitu untuk menunjuk manusia jalan ke arah hidup yang sempurna. Selain itu, karya ini juga kaya dengan unsur didaktik yang membimbing pendengar dan pembaca ke arah kebaikan seperti beramal ibadat, menguasai ilmu agama, berbudi bahasa, menerapkan nilai-nilai moral yang mulia dan rasa kemanusiaan yang tinggi seperti nilai kasih sayang, taat kepada ibu bapa, bekerjasama, berbuat baik pada setiap masa, bertimbang rasa, dan banyak lagi. Hal-hal atau aspek-aspek yang seperti inilah yang menjadikan karya beliau ini sebagai karya yang terulung dan agung.

Estetika
Estetika juga dikenali sebagai suatu konsep keindahan. Mohd Rashid Md Idris et al. (2014:97) menyatakan bahawa estetik ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan atau penglihatan yang memukau, yang cepat menawan perasaan dan terpahat dalam pemikiran. Keindahan juga dapat dilihat berdasarkan bahasa yang digunakan oleh pengarang berdasarkan caranya mencerna, mengadun, dan mengolah karyanya agar tampak lebih indah.

        Penulis berpendapat bahawa Gurindam Dua Belas bukan hanya sekadar indah pada bahasanya, malah indah dari segi tafsirannya. Pengarang berjaya menimbulkan rasa keinsafan pada diri pembaca dan pendengar, menimbulkan rasa ketakutan dan ketaatan kepada Allah, serta meninggalkan pesanan yang berguna dan boleh dijadikan sebagai panduan untuk pendengar dan pembaca berubah menjadi manusia yang lebih sempurna. Karya ini juga tiada unsur mitos dan hal atau kepercayaan yang karut-marut, kerana segala isi mesejnya benar-benar belaka. Sebagai contohnya:
Apabila anak tidak dilatih,
Jika besar bapanya letih.
 (Gurindam Dua Belas, Fasal 7)

Berdasarkan contoh yang di atas, pengarang berpesan jika kita tidak melatih anak, apabila anak tersebut besar, bapanya akan letih. Hal ini bermaksud apabila ibu bapa tidak mengajar anak-anak dengan menerapkan ilmu agama dan adab yang baik ketika mereka masih kecil, maka apabila anak tersebut telah dewasa, anak-anak akan menjadi biadab dan tidak mahu mengikut perintah dan suruhan agama. Apabila hal ini yang berlaku, ibu bapalah yang letih kerana perlu menegur dan memarahi anak-anaknya setiap kali mereka melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah. 

          Dari aspek bentuk gurindamnya pula, Gurindam Dua Belas tergolong sebagai puisi ikatan bebas. Hal ini kerana gurindam ini terbentuk daripada dua baris dan kedua-dua barisnya membentuk sebuah kalimat. Tiap-tiap baris pula mengandungi sepuluh hingga empat belas suku kata. Selain itu, Gurindam Dua Belas boleh dibahagikan kepada dua unit. Unit atau setiap baris pertama dalam setiap rangkap dianggap sebagai syarat dan baris kedua dianggap sebagai syarat. Baris pertama bagi gurindam tersebut menyatakan sesuatu fikiran atau peristiwa, manakala baris yang kedua pula menyatakan tentang keterangan atau menjelaskan perkara yang telah dinyatakan pada baris yang pertama.

          Di samping itu, gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang dalam gurindam ini amat menarik kerana beliau menerapkan gabungan rima yang berpadanan dan menjadikan karya ini begitu indah sifatnya. Namun begitu, hal yang menakjubkan ialah pengarang bijak dalam memilih perkataan serta berjaya menggunakan perkataan-perkataan yang mempunyai rima suku kata akhir yang sama pada setiap baris dan perenggan. Unsur dan rima tersebut telah menimbulkan irama dan rentak yang menarik pada gurindam tersebut. Sebagai contohnya, pengarang menggunakan skema rima suku kata akhir aa dan bb seperti berikut:
Barang siapa khianat akan dirinya,
Apalagi kepada lainnya.

Kepada dirinya ia aniaya,
Orang itu jangan engkau percaya.

Lidah suka membenarkan dirinya,
Daripada yang lain dapat kesalahannya.

Daripada memuji diri hendaklah sabar,
Biar daripada orang datangnya khabar.

Orang yang suka menampakkan jasa,
Setengah daripada syirik mengaku kuasa.

Kejahatan diri sembunyikan,
Kebajikan diri diamkan.

Keaiban orang  jangan dibuka,
Keaiban diri hendaklah sangka.

  (Gurindam Dua Belas, Fasal 8)

          Selain itu, terdapat juga beberapa pengulangan perkataan dan frasa pada awal baris seperti perkataan “Barang siapa” pada Fasal 1 dan 2, perkataan “Apabila” pada Fasal 3 dan 7, perkataan “Jika hendak mengenal” pada Fasal 5, “Cahari olehmu akan” pada Fasal 6, “Dengan” pada Fasal 10,  dan “Hendak” pada Fasal 11.
          Tuntasnya, Raja Ali Haji melalui Gurindam Dua Belas telah melukiskan sesuatu mesej yang mudah difahami maksudnya kerana beliau menyampaikan pesanan dan amanat yang berkaitan dengan soal kehidupan manusia dengan agamanya agar dapat dijadikan panduan dan pedoman, yang seterusnya menjadikan perjalanan hidup orang yang mendengar atau membaca gurindamnya lebih sempurna. 

KESIMPULAN

Gurindam merupakan sebuah puisi Melayu lama yang tidak tentu bentuknya, sama ada terikat atau tidak. Lazimnya beberapa rangkap gurindam diperlukan untuk melengkapkan satu keseluruhan idea. Namun begitu, Gurindam Dua Belas yang merupakan karya Raja Ali Haji merupakan satu karya yang sangat indah. Hal ini demikian kerana karya tersebut mempamerkan ilmu falsafah yang tinggi, memperlihatkan pemikiran pengarangnya sebagai seorang ilmuwan dan ulama, dan menonjolkan nilai kepengarangan dan aspek estetikanya. Gurindam Dua Belas juga bukan hanya sekadar gurindam yang dinyanyikan sebagai alat hiburan masyarakat zaman dahulu, tetapi sebagai peringatan dan pesanan untuk semua manusia yang mendengarnya agar mengambil iktibar dan pedoman terhadap isi dan mesej yang hendak disampaikan oleh pengarang.  

No comments:

Post a Comment