Wednesday 27 May 2015

PANDANGAN HIDUP DALAM PANTUN MELAYU

Menurut Mohd Rashid Md Idris (2014) pandangan hidup adalah suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan tuhan, manusia dan alam. Pandangan hidup orang Melayu kebiasaannya melibatkan hubungan manusia dengan tuhan, hubungan manusia dengan alam dan hubungan manusia sesama manusia. Pantun ialah ragam puisi yang hidup dalam kalangan rakyat dan bersifat kemelayuan. Orang Melayu mencipta pantun untuk melahirkan pelbagai bentuk perasaan dan merupakan satu seni yang indah. Pantun Bingkisan Permata yang dikaji berfungsi sebagai alat komunikasi, alat hiburan dan alat untuk mendidik.

Pantun Sebagai Alat Komunikasi
Pantun sebagai alat komunikasi dapat digunakan untuk berkasih-kasihan iaitu untuk meluahkan perasaan kasih sayang dalam kalangan masyarakat Melayu tanpa mengira batasan umur, sama ada rasa kasih teruna kepada dara, suami kepada isteri atau anak kepada ibu dan bapa. Pantun-pantun sebegini akan disulami dengan kata-kata yang indah, berbunga-bunga, puji-pujian yang menggambarkan perasaan kasih, sayang, cinta dan rindu yang mendalam. Sebagai contoh:

Banyak bunga berangkai-rangkai
Tumbuh subur di pasu kuning
Banyak-banyak bunga setangkai
Harum sungguh bunga yang kuning.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 290)

Berdasarkan pantun di atas, penggunaan kata yang berbentuk pujian menggambarkan perasaan kasih seorang teruna kepada si dara. Penggunaan istilah ‘bunga’ merujuk kepada si dara, manakala penggunaan kata ‘berangkai-rangkai’ bermaksud ramai anak dara dan penggunaan kata ‘harum sungguh bunga yang kuning’ membawa maksud hanyalah seorang yang menjadi pilihan hati si teruna di antara anak dara yang ramai.

            Pantun sebagai alat komunikasi juga dapat digunakan untuk meluahkan perasaan sedih. Perasaan sedih merupakan salah satu emosi yang dikaitkan dengan situasi kehilangan, situasi yang mengecewakan, putus asa, marah atau perasaan yang muncul akibat penderitaan kerana luka, derita dan sakit. Oleh itu, bagi masyarakat Melayu dahulu apabila mereka berada dalam kesedihan, pantun digunakan untuk meluahkan perasaan yang terpendam. Sebagai contoh:

Hari ini merendang jagung
Hari esok merendang serai
Hari ini kita berkampung
Hari esok kita bercerai.
                                                            (Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 290)

Pantun di atas mengungkapkan perasaan sedih seseorang yang mungkin disebabkan oleh situasi kehilangan yang bakal di alami. Pantun di atas membawa maksud hubungan yang terjalin dalam masyarakat sebagai contoh hubungan sebagai jiran tetangga yang kemudiannya terpisah apabila jiran tersebut berpindah ke tempat lain.

Seterusnya, pantun yang digunakan sebagai alat komunikasi untuk menyindir. Pantun yang berbentuk sindiran telah ditimbulkan dari satu cara hidup masyarakat yang tidak suka berterus terang dalam membuat teguran, maka lahirlah pelbagai bentuk bahasa kiasan bagi menggambarkan sikap rendah diri dan sifat kesopanan. Ini menunjukkan masyarakat Melayu begitu berhati-hati dalam penggunaan kata-kata untuk menyatakan sesuatu agar tidak menyinggung perasaan orang lain. Sindir-menyindir juga memainkan peranan ketika menyampaikan sesuatu fikiran agar mesej yang cuba disampaikan itu berkesan dan indah.  Kebiasaannya, terdapat maksud yang tersirat di sebalik rangkai kata yang dituturkan. Sebagai contoh:

Bawa perahu ke Tanjung Pandan
Jurumudi duduk berkemas
Tak tahu akan untung badan
Awak tembaga dikatakan emas.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 56)

Pantun di atas adalah sindiran tentang sikap sesetengah orang yang tidak tahu bersyukur terhadap kurniaan yang diperoleh seperti yang diungkapkan dalam ayat ‘tak tahu akan untung badan’. Sikap tidak puas hati terhadap apa yang ada atau dianggap tidak mencukupi menyebabkan individu tersebut tiada kesedaran diri.

Pantun Sebagai Alat Hiburan
Memandangkan masyarakat Melayu lama tidak mempunyai saluran atau media yang canggih untuk menghiburkan hati selepas penat bekerja, maka pantun menjadi salah satu alat untuk mereka mengubat lara di hati.  Sesuai dengan peranan pantun yang bertindak sebagai alat hiburan, pantun memainkan peranan yang penting untuk menimbulkan rasa keriangan dalam kehidupan sehari-harian. Contoh pantun di bawah dapat memperjelaskan lagi secara lebih terperinci bagaimana pantun amat berguna terutama dalam membayangkan rasa gembira yang dialami oleh seseorang, meninggalkan perasaan seronok dan riang terutama dalam kalangan kanak-kanak serta menimbulkan unsur-unsur  jenaka dalam kehidupan.

Limau purut di tepi rawa,
Buah dilanting belum masak
Sakit perut sebab tertawa
Melihat kucing duduk berbedak.
                                                            (Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 68)

Pantun di atas berunsur jenaka, melucukan dan menghiburkan hati pendengar. Pengkarya pantun ini telah menggunakan sifat manusia terhadap binatang iaitu kucing. Ayat ‘melihat kucing duduk berbedak’ dianggap jenaka kerana seperti yang diketahui ‘berbedak’ merupakan perbuatan manusia dengan menggunakan anggota badan iaitu tangan. Apabila kata ‘kucing duduk berbedak’ digunakan, masyarakat dapat menggambarkan kecomotan kucing tersebut kerana kucing hanya menggunakan tangan dan kakinya untuk mencakar. 

Pantun Sebagai Alat Untuk Mendidik
Pantun sebagai alat untuk mendidik mengandungi unsur-unsur nasihat, mesej dan pengajaran, unsur kemanusiaan dan kemasyarakatan dan sebagainya. Masyarakat Melayu terutamanya golongan tua, kaya dengan pelbagai nasihat. Sebagai golongan yang ‘makan garam’ terlebih dahulu pastinya mereka mempunyai pelbagai pengalaman hidup dan amat peka terhadap perubahan sesuatu perkara. Justeru, jika mereka mendapati ada sesuatu perkara yang tidak kena atau bertujuan untuk memberikan peringatan kepada golongan muda atau kanak-kanak, mereka akan menggunakan pantun sebagai alat untuk menyampaikan nasihat dan didikan. Sebagai contoh:

Alam pura Raja Mahkota
Pergi berperang ke negeri basanah
Ingat-ingat mengeluarkan kata
Zaman sekarang banyak fitnah.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 132)


Pantun di atas merupakan pantun yang berbentuk nasihat yang ditujukan kepada semua golongan masyarakat sama ada kanak-kanak, golongan muda, dewasa dan sebagainya. Nasihat yang cuba disampaikan dalam pantun di atas ialah apabila bercakap atau bertutur, individu perlu menjaga percakapan mereka agar tidak mengeluarkan kata-kata yang berunsur fitnah. Nasihat yang disampaikan ini menggambarkan masyarakat Melayu yang prihatin dan peka terhadap persekitaran. 

No comments:

Post a Comment