Wednesday 27 May 2015

PEMIKIRAN DALAM PANTUN MELAYU

Menurut Mohd Rashid Md Idris et. al (2014: 69) pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan pengarang menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Melalui kajian yang dibuat terhadap sejumlah pantun yang terdapat dalam Pantun Melayu: Bingkisan Permata, didapati bahawa terdapat unsur pemikiran dalam setiap pantun yang diungkapkan oleh masyarakat Melayu. Perkataan-perkataan yang terdapat dalam pantun melambangkan cara pemikiran penutur yang luas. Antara pemikiran yang terdapat dalam Pantun Melayu: Bingkisan Permata ialah:

Pemikiran Tentang Kewujudan
Pemikiran tentang kewujudan dalam pantun Melayu melambangkan,

i.   Pemikiran tentang hubungan manusia dengan agama dan pencipta-Nya

Pemikiran tentang hubungan manusia dengan agama dan pencipta-Nya dapat dilihat dengan jelas dalam pantun yang menunjukkan isu-isu kehidupan yang berlandaskan ajaran agama Islam. Pemikiran tentang kewujudan ini meliputi aspek akidah dan prinsip yang berlawanan dengan akidah Islam yang harus dihindari oleh masyarakat Melayu. Antara pantun yang mengungkapkan pemikiran tentang kewujudan ini dapat dihubungkan dengan tema keagamaan, contohnya:
Menanam kelapa di Pulau Bekam
Tinggi sedepa sudah berbuah
Adat bermula dengan hukum
Hukum bersandar di Kitab Allah.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 89)

Pantun ini memberi maksud segala adat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu berasaskan kepada kitab Allah. Kitab Allah yang dimaksudkan ialah Al-Quran dan segala hukum yang dilaksanakan oleh masyarakat Melayu adalah berlandaskan kepada hukum-hukum Allah.
Anak gajah mandi di sumur
Ambil galah dalam perahu
Orang muda jangan takbur
Cubaan Allah siapa yang tahu.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 90)

Pantun di atas pula dijadikan peringatan kepada anak-anak muda Melayu supaya tidak mudah lupa dan bangga dengan diri. Hal ini demikian kerana tiada sesiapa pun yang akan tahu apakah ujian yang akan diberikan Allah kepada mereka yang lupa diri dan sombong. Masyarakat Melayu menjadikan pantun ini sebagai nasihat kepada anak-anak mereka supaya tidak bersikap sombong.

Angin bertiup kembangkan layar
Haluan menuju ke Pekan
Hendaklah hidup berikhtiar
Kemudian serahkan kepada tuhan.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 93)

Pantun ini pula membawa maksud masyarakat Melayu mendidik diri mereka supaya rajin berusaha dalam melakukan sesuatu kerja. Selepas berusaha, barulah mereka berserah dan bertawakal kepada Allah. Hal ini menunjukkan bahawa masyarakat Melayu percaya setiap kerja yang dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh akan membuahkan hasil. Selain itu, mereka percaya kepada qada dan qadar seiring dengan rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada qada dan qadar.

Asam kandis asam gelugur
Ketiga asam si riang-riang
Menangis mayat di pintu kubur
Teringat badan tidak sembahyang.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 93)

Pantun di atas menerangkan tentang kepercayaan masyarakat Melayu terhadap balasan bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah solat ketika masih hidup di dunia. Pantun ini dijadikan pengajaran kepada masyarakat Melayu yang beragama Islam supaya tidak meninggalkan solat. Hal ini demikian kerana solat merupakan rukun Islam yang kedua dan wajib dilakukan oleh mereka yang beragama Islam.

ii.                   Kewujudan sesuatu benda dan fenomena alam

Konsep kewujudan sesuatu benda dan fenomena alam juga terdapat dalam pantun Melayu kerana pemikiran orang Melayu yang berasaskan alam sekeliling menjadi konteks dalam kehidupan masyarakat Melayu itu sendiri. Hasil daripada pengamatan masyarakat Melayu terhadap kejadian alam yang berlaku di sekeliling seperti hujan, ribut, kilat telah menghasilkan sesuatu konsep dalam pantun. Selain itu, dalam penciptaan pantun Melayu juga wujud faktor-faktor alam semester seperti flora dan fauna. Contohnya dalam dilihat dalam pantun di bawah:

Anak kuda dalam kandang
Pandai menyepak tendang-menendang
Kalau nasib sudah malang
Rezeki secupak tidak mahu segantang.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 244)

Dalam pantun di atas, masyarakat Melayu menggunakan alam fauna sebagai pembayang iaitu kuda. Anak kuda yang sudah pandai tendang-menendang dan hidup di dalam kandang merupakan situasi yang biasa dilihat oleh masyarakat Melayu.

Daun empelas dalam puan
Puyuh mengeram dalam padi
Sangatlah belas hatiku tuan
Guruh menderam hujan tak jadi.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 245)

Bagi contoh pantun di atas pula, penggunaan faktor fenomena alam seperti guruh dan hujan merujuk kepada cuaca. Kebiasaannya bunyi dentuman guruh membawa maksud hujan akan turun. Fenomena ini merupakan kejadian yang berlaku di sekeliling masyarakat Melayu.

Tanam pisang tanam ubi
Ubi ditanam buatkan batas
Banyak orang bertanam budi
Dalam ingatan hendak dibalas.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 97)

Melalui pantun di atas, dapat dilihat penggunaan alam flora iaitu pisang dan ubi. Kedua-dua tanaman ini merupakan tanaman masyarakat Melayu pada zaman dahulu. Mereka menanam ubi untuk dijadikan makanan harian terutamanya semasa zaman pemerintahan Jepun.

Berdasarkan pantun-pantun di atas, dapatlah disimpulkan bahawa bahasa tidak boleh dipisahkan dengan corak pemikiran dan budaya penutur. Hal ini demikian kerana pemikiran dan budaya masyarakat Melayu merupakan satu panduan terhadap tindakan dan kepercayaan dalam hidup mereka, di samping menjadi warisan sosial masyarakat Melayu.

Pemikiran Tentang Ilmu Pengetahuan
Ilmu pengetahuan amat dititikberatkan oleh masyarakat Melayu kerana ia dapat membentuk dan menyuburkan fikiran masyarakat ke arah kesejahteraan. Selain itu, menuntut ilmu adalah selaras dengan objektif Islam berdasarkan peristiwa turunnya ayat Al-Quran pertama di Gua Hira’ kepada Nabi Muhammad S.A.W. Menuntut ilmu dalam Islam merupakan fardu ain, iaitu menjadi kewajipan kepada semua individu yang bergelar Muslim. Sehubungan dengan itu, lahirlah pantun-pantun yang menyeru masyarakat Melayu supaya menuntut ilmu. Antara pantun tersebut ialah,

Burung kenek-kenek
Terbang dalam semak
Pesan datuk nenek
Rajin-rajin pergi belajar.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 25)

            Pantun di atas menunjukkan bahawa masyarakat Melayu sangat mementingkan pendidikan terutamanya kepada generasi muda iaitu kanak-kanak. Hal ini dapat dilihat melalui burung kenek-kenek yang sinonim dengan kanak-kanak dan pesan datuk nenek boleh merujuk kepada pesanan orang tua kepada cucunya supaya rajin belajar.

Cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 98)

Pantun ini pula menunjukkan bahawa budaya masyarakat Melayu yang sentiasa ingin ditegur dan diberi tunjuk ajar ketika mereka menuntut ilmu dan melakukan kesalahan. Sikap ini juga mencerminkan masyarakat Melayu yang mementingkan ilmu pengetahuan dan mengharapkan tunjuk ajar daripada orang lain.

Pokok kelapa di tanam berjajar
Nampak dari tepi pantai
Barang siapa rajin belajar
Tentu dia menjadi pandai.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 24)

Pantun di atas pula menunjukkan bahawa masyarakat Melayu percaya bahawa masyarakatnya akan menjadi pandai dan bijaksana sekiranya mereka rajin belajar. Kepandaian dan kebijaksanaan masyarakat bergantung kepada kerajinan mereka menimba ilmu.

Anak ayam turun sepuluh
Mati seekor tinggal sembilan
Kutuntut ilmu bersungguh-sungguh
Akan bekalan hari kemudian.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 134)

            Pantun ini turut membuktikan bahawa masyarakat Melayu mementingkan pendidikan dan ilmu pengetahuan. Hal ini dapat dilihat dalam dua baris akhir di atas yang menggambarkan mereka menuntut ilmu bersungguh-sungguh untuk dijadikan bekalan pada masa hadapan.

Melalui contoh-contoh di atas, dapat dirumuskan bahawa pemikiran masyarakat Melayu yang melibatkan menuntut ilmu pengetahuan adalah selaras dengan ajaran Islam. Menuntut ilmu pengetahuan dalam Islam termasuk dalam kategori ibadah. Oleh itu, jelaslah di sini bahawa masyarakat Melayu memandang tinggi kepada usaha menuntut ilmu itu sendiri.

Pemikiran Tentang Tingkah Laku Dan Moral Manusia
Masyarakat Melayu juga mengaitkan persoalan mengenai tingkah laku dan moral manusia dalam hubungan antara manusia dengan manusia. Moral di sini bermaksud satu sistem yang menilai tindakan zahir manusia itu sendiri meliputi pemikiran, perasaan dan niat. Nilai-nilai moral ini bersifat sementara, subjektif dan relatif. Di samping itu, segala tindak tanduk dan tingkah laku masyarakat yang wajar dan tidak wajar dilakukan juga diungkap dalam pentun Melayu. Hal ini bertujuan sebagai pengajaran dan teladan kepada masyarakat supaya dapat dipraktiskan dalam kehidupan seharian. Antara pantun yang menyatakan perihal tingkah laku dan moral manusia adalah seperti berikut:

Ayun anak ayun
Ayun sampai hujung serambi
Bangun anak bangun
Jangan tidur meninggi hari.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 19)

            Pantun di atas membuktikan bahawa masyarakat Melayu tidak membudayakan tidur sehingga lewat hari atau dengan kata lainnya sehingga matahari naik. Hal ini demikian kerana selepas subuh merupakan masa mereka mencari rezeki. Mereka percaya amalan tidur sehingga tinggi hari akan menutup pintu rezeki mereka.

Burung kenek-kenek
Terbang ke pucuk tebu
Pesan datuk nenek
Jangan derhaka pada ibu.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 25)

Dalam contoh pantun ini, masyarakat Melayu amat menitik beratkan hubungan anak-anak terhadap orang tuanya terutama ibu. Hal ini juga turut menjadi budaya yang ditanam dalam diri masyarakat Melayu melalui rangkap pantun. Menghormati ibu bapa adalah tanggungjawab anak-anak. Hal ini demikian kerana ibu bapalah yang banyak menabur bakti kepada anak-anak terutmanya ibu.

Tinggi rimbun pohon sena
Tempat bersarang si burung enggang
Bantalku gebu tidak tidur lena
Ingatkan hutang keliling pinggang.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001: 246)

Pantun di atas pula merupakan pantun yang menyatakan kehidupan bagi mereka yang berhutang. Hal ini merupakan pengajaran yang ingin diterapkan dalam diri masyarakat Melayu supaya tidak berhutang kerana dengan berhutang akan memakan menghantui diri mereka sendiri.

Anyam ketupat bawa belayar
Diletak di atas peti
Hutang piutang dapat dibayar
Terhutang jasa dibawa mati.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2001:  95)

Pantun di atas juga menunjukan bahawa masyarakat Melayu menanamkan prinsip hutang budi tidak mampu dibayar dan dibawa mati. Segala jenis hutang-piutang berbentuk harta benda boleh dibayar, tetapi bukan hutang budi.


Berdasarkan pantun-pantun di atas, jelaslah menunjukkan bahawa hubungan bahasa dan pemikiran masyarakat Melayu berkait rapat dengan tingkah laku dan moral. Pemikiran dan kebahasaan masyarakat Melayu yang terkandung dalam rangkap pantun bersifat humanistik dan relatif. Marilah kita sama-sama menghayati sedutan pantun di bawah sebagai halwa telinga dan mengkaji falsafah melayu itu sendiri.

1 comment:

  1. salah pantun tu huhuhuhuh
    burung kenek patutnya jangan tamak bukan belajar

    ReplyDelete