Sunday 24 May 2015

TEKNIK KEPENGARANGAN DALAM HIKAYAT INDERAPUTERA


Bagi menghasilkan sesebuah karya yang bermutu, seorang pengarang perlu menguasai beberapa tahap penulisan. Antara tahap penulisan yang perlu dikuasai ialah pengalaman artistik dan berharga yang mampu mempengaruhi kreativiti seseorang pengarang dalam menghasilkan sesebuah karya. Pengalaman yang berharga ini kebiasaannya diperoleh melalui pemerhatian, bayangan, pengaruh, pembacaan, kajian dan penyelidikan, ingatan dan juga unsur-unsur lain yang hadir sama ada bersifat konseptual dan juga kontekstual.
Menurut Mohd Rashid Md Idris et al. (2014), kepengarangan merupakan aspek keperibadian yang dicapai oleh pengarang iaitu kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Bagi menghasilkan teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing, pengarang haruslah mempunyai prinsip keperibadian yang tersendiri. Proses pembinaan keperibadian seseorang pengarang meliputi sifat yang terdapat dalam diri pengarang tersebut seperti sifat dedikasi, keberanian, bijaksana, inovatif dan pelanggaran yang dilakukan.
1.    Unsur mitos
Hikayat Inderaputera banyak mengandungi unsur-unsur khayalan dan mitos seperti unsur ghaib, kekuasaan yang dimiliki oleh perwira dan banyak lagi. Unsur mitos merupakan unsur yang penuh dengan kesaktian dan magis. Unsur mitos digunakan oleh pengarang bagi menunjukkan kelebihan dan kekuasaan yang ada dalam diri seorang perwira. Contoh unsur mitos yang terdapat dalam Hikayat Inderaputera dapat dilihat dalam ayat di bawah:
‘Maka Tamar Jalis pun ghaib ke udara seribu kesakitan dirasanya daripada sangat darab perang, Inderaputera itu ia datang menolong Nobat Rom Syah.’
                                                                        (Hikayat Inderaputera, 1977: 22)
Unsur mitos yang diketengahkan oleh pengarang dalam ayat di atas ialah unsur ghaib. Unsur ghaib dijadikan unsur kekuasaan yang dimiliki oleh individu yang membolehkannya hilang dari pandangan mata. Individu yang memiliki kuasa ghaib ini dianggap luar biasa. Selain itu, dalam hikayat Inderaputera terdapat juga unsur mitos yang lain. Sebagai contoh:
‘Setelah itu maka Raja Dewa Mengerna pun memanah Inderaputera berasap keluar api memancar-mancar ke udara dan Inderaputera pun memanah Raja Dewa Lela Mengerna. Maka kena tubuhnya demikian juga keluar api memancar-mancar.’
                                                                        (Hikayat Inderaputera, 1977: 54)
Dalam contoh di atas, pengarang mengetengahkan unsur kuasa yang tidak mungkin dimiliki oleh manusia. Dalam dunia sebenar, apabila tubuh badan manusia cedera maka akan mengeluarkan darah. Namun dalam hikayat ini apabila manusia dicederakan, tubuh badannya akan berasap dan mengeluarkan api. Dalam hikayat ini dapat dilihat bahawa pengarang banyak menyelitkan unsur-unsur mitos yang tidak logik dan tidak dapat diterima oleh akal manusia. Unsur-unsur mitos yang ada dalam Hikayat Inderaputera menjadikan jalan cerita hikayat ini lebih menarik dan kelihatan hidup.
2.    Unsur ketuhanan
Pengarang memperkenalkan watak utama iaitu Inderaputera sebagai seorang pengembara yang mencari kebenaran Ilahi. Dalam pengembaraannya beliau tidak pernah lupa akan kekuasaan Tuhan. Dalam setiap perkara yang dilakukan, Inderaputera sentiasa menyebut dan mengingati bahawa setiap kejadian berlaku dengan keizinan Tuhan. Sebagai contoh:
‘Maka ujarnya oleh Inderaputera, “Tuhan Yang Mahabesar yang telah menghidupkan tuan-tuan sekalian itu tetapi hamba ini menjadi sebabnya juga.”
                                                            (Hikayat Inderaputera, 1977: 90)
Dalam ayat di atas, Inderaputera mempunyai kuasa untuk menghidupkan orang yang telah mati. Kuasa yang dimiliki tidak menjadikan Inderaputera sebagai seorang yang bongkak dan bangga diri, malah Inderaputera bersikap rendah diri apabila mengakui bahawa kejadian yang berlaku adalah dengan izin Tuhan Yang Mahabesar dan dia hanyalah sebagai perantaraan. Selain itu, terdapat juga contoh lain seperti berikut:
‘Setelah demikian berkatalah Inderaputera, “Hai adinda marilah tuan ke bawah mahligai ini kalau ada dengan mudah-mudahan ditolongi oleh Tuhan Yang Mahatinggi hidup segala anak raja-raja itu.”
                                                (Hikayat Inderaputera, 1977: 89)
Contoh-contoh yang dilihat ini dapat dibuktikan bahawa pengarang Hikayat Inderaputera amat menekankan unsur ketuhanan dalam ceritanya. Unsur ketuhanan yang digunakan dapat memberikan nasihat dan pengajaran kepada para pembaca. Pengarang bukan hanya membawa pembaca menyelami kisah hidup Inderaputera malahan pengarang mengajak para pembaca untuk mengingati Tuhan yang lebih berkuasa dari segalanya.

3.    Unsur keperwiraan
Dalam hikayat ini, pengarang banyak memperlihatkan unsur keperwiraan Inderaputera. Keistimewaan dalam diri Inderaputera terserlah semenjak beliau masih kecil lagi sehingga dewasa. Kekuatan dan kekuasaan yang dimiliki oleh Inderaputera membolehkannya membunuh seekor raksasa sedangkan tubuh raksasa adalah lebih besar berbanding tubuh manusia. Contoh tersebut dapat dilihat berdasarkan ayat di bawah:
 ‘Maka Inderaputera pun bertempik seraya diparangnya Gherakas itu penggal dua lalu rebah mati.’
 (Hikayat Inderaputera, 1977: 93)
Selain memperlihatkan unsur keperwiraan, pengarang turut menyelitkan unsur-unsur lain. Pengarang mendedahkan tentang masyarakat yang amat menyanjung seorang wira yang berjaya melepasi pelbagai rintangan dan sentiasa memberikan bantuan terhadap golongan yang memerlukan pertolongan. Kisah masyarakat yang menyanjung kehebatan seorang wira dapat dilihat melalui ayat di bawah:
‘Maka segala mereka itu pun hairan melihat kelakuan Inderaputera membunuh Gherakas itu yang amat hairan. Maka Raja Talela Syah pun segeralah datang memeluk mencium akan Inderaputera.’
(Hikayat Inderaputera, 1977: 140)
Dalam ayat di atas dapat dibuktikan bahawa Inderaputera disanjung tinggi oleh Raja Talela Syah. Raja Talela Syah telah menghantar perutusan kepada Inderaputera untuk meminta pertolongannya membunuh raksasa yang telah banyak membunuh manusia. Unsur keperwiraan yang dimiliki oleh Inderaputera disenangi oleh semua orang. Malah, ada pihak yang menghantarkan perutusan untuk meminta pertolongannya.

4.    Unsur istana
Hikayat Inderaputera merupakan cerita yang mengisahkan tentang kehidupan golongan raja. Hikayat Inderaputera banyak memperlihatkan penggunaan bahasa istana. Bahasa istana merupakan bahasa yang sangat lembut dan berlapik. Penggunaan bahasa ini dapat mengindahkan lagi jalan cerita kehidupan golongan raja. Watak utama Hikayat Inderaputera terdiri daripada Inderaputera sebagai anak raja dan juga watak-watak lain yang terdiri daripada golongan istana. Bahasa istana digunakan dalam pertuturan seharian mereka kerana bahasa ini merupakan bahasa rasmi golongan istana. Bahasa istana yang digunakan dalam Hikayat Inderaputera dapat dilihat berdasarkan contoh di bawah:
‘Maka baginda pun menyuruhkan empat orang menteri mengalu-alukan anak raja kedua itu. Maka menteri itu pun bertemulah dengan Raja Dewa Lela Mengerna dan Nobat Rom Syah serta ia memberi hormat kepada kedua orang anak raja itu seraya berkata, “Segeralah tuan hamba dipersilakan oleh baginda.”
(Hikayat Inderaputera, 1977: 122)
Dalam ayat di atas, bahasa istana yang digunakan ialah baginda dan tuan hamba. Selain itu, pengarang turut menonjolkan unsur kemewahan dan kekayaan golongan raja-raja dan juga golongan istana. Kekayaan yang dimiliki oleh golongan ini ditunjukkan dalam ayat di bawah:
‘… Inderaputera pun berjalanlah pula pada selapis pagar jala-jala itu daripada tembaga suasa dan pintunya itu daripada emas sepuluh mutu dan berbagai-bagai pula perbuatannya yang indah-indah rupanya.’
(Hikayat Inderaputera, 1977: 40)
Dalam ayat di atas, unsur istana ditonjolkan melalui kemewahan yang dimiliki oleh golongan raja. Ayat di atas menunjukkan kemewahan melampau yang dimiliki golongan raja sehinggakan pintu pagar istana turut dibina dengan menggunakan tembaga dan emas yang tinggi nilainya. Selain itu, dalam kehidupan sebenar, penggunaan emas yang ditunjukkan secara terang-terangan boleh menyebabkan berlakunya kejadian jenayah.

5.    Teknik imbas kembali
Teknik imbas kembali merupakan suatu teknik pengarang mengenang semula peristiwa yang berlaku. Peristiwa itu boleh dimbas kembali melalui pemerian pengarang atau khayalan, dialog, monolog atau monolog dalaman. Dalam Hikayat Inderaputera, penceritaan menggunakan teknik imbas kembali banyak digunakan melalui dialog. Contoh tersebut dapat dilihat berdasarkan ayat di bawah:
‘Maka berkata pula Inderaputera, “Hai dayang-dayang apa persetuanya itu diperhambat oleh raja mambang kedua itu?”
Hatta maka inang pengasuh Tuan Puteri Cahaya Seganda Iram itu pun bercereterakanlah kepada Inderaputera demikian bunyinya, “ Hai orang muda…”
                                                                       (Hikayat Inderaputera, 1977: 72)
Ayat di atas menunjukkan teknik imbas kembali yang digunakan oleh pengarang bagi mengimbas kembali peristiwa yang menyebabkan dua orang putera merebut seorang Tuan Puteri. Melalui teknik ini, Inderaputera dapat mengetahui punca yang menyebabkan berlakunya perebutan antara kedua putera tersebut, sekaligus Inderaputera dapat menyelesaikan masalah yang timbul antara mereka berdua.

6.    Pantun
Hikayat ini juga diselitkan dengan pantun. Pantun digunakan untuk mengindahkan lagi jalan cerita Hikayat Inderaputera. Menurut Za’ba  (2002) dalam Abu Hassan Abdul (2013) pantun ialah kaedah karangan berangkap yang jati terpakai pada orang-orang Melayu bagi menggambarkan fikiran hiba sayu dan warna-warna perasaan yang indah-indah seperti hal ehwal berkasih sayang dan pujuk rayu yang lemah lembut antara kekasih dan kekasihnya.
Dalam hikayat ini pantun digunakan untuk berkomunikasi. Penggunaan pantun yang berfungsi untuk meyampaikan hasrat hati Inderaputera dan Tuan Puteri Talela Madu Ratna untuk berkenal-kenalan. Antara pantunnya ialah:
Inderaputera;
Empelam bertumbuh dari ghaib,
Dipungut Dang Ratna Wali,
Salam doa dagang yang gharib,
Mintalah tuan kenal-kenali.
           
Tuan Puteri Talela Madu Ratna;
Tumbuh padi Dang Ratna Wali,
Tanam halia tiadakan tumbuh,
Betapa kita kenal-kenali,
Kalau setia tiadakan sungguh.

(Hikayat Inderaputera, 1977:102)

Dalam kehidupan masyarakat Melayu, pantun merupakan satu corak komunikasi berseni. Melalui pantun ini, Inderaputera telah menyatakan hasrat hatinya untuk mengenali Tuan Puteri Talela Madu Ratna. Komunikasi antara Inderaputera dan Tuan Puteri menunjukkan bahawa pengarang telah mengetengahkan ciri adab sopan ketika berbicara iaitu komunikasi menggunakan pantun dibalas pantun. 


No comments:

Post a Comment