Wednesday 27 May 2015

PENGENALAN : PANTUN

Menurut Mohd Rosli Saludin (2014), terdapat banyak pendapat yang telah dikemukakan oleh ramai sarjana seperti Za’ba, Windstedt, Wilkinson, Pijnappel dan Van Ophuijsen berkaitan asal-usul pantun. Antara tokoh-tokoh tersebut, ada yang mengatakan bahawa pantun berasal daripada bahasa Nusantara seperti toen dalam bahasa Sunda, tuntun (Pampanga), tonton (Tagalog), matuntun (Jawa), panton (Bisaya) dan pantun (Toba). Oleh itu, kita tidak dapat menafikan satu hal yang cukup penting dalam teori asal usul pantun, iaitu persetujuan para sarjana bahawa pantun berasal dari daerah Nusantara seperti India, China atau Jawa.

            Pantun adalah hak milik masyarakat Melayu yang mencerminkan peribadi, nilai dan minda Melayu. Menurut Windstedt (1960) dalam Mohd Rosli Saludin (2014), kelahiran pantun dalam kesusasteraan Melayu mengikut Sejarah Melayu bermula pada abad ke-15 walaupun sebenarnya pantun telah wujud sejak berabad lamanya. Menurutnya lagi, pantun dihasilkan secara lisan dan dianggap lahir bersama masyarakat kerana penghasilannya tidak ditulis atau direkodkan. Malah, pantun dianggap sebagai ciptaan terulung masyarakat Melayu kerana penghasilannya bukan saduran daripada masyarakat luar.


            Pantun mempunyai fungsinya yang tersendiri dalam masyarakat. Seperti fungsi puisi tradisional yang lain, rangkap-rangkap dalam pantun akan mencerminkan peranannya baik berbentuk hiburan, pengajaran, penghias majlis mahupun sebagai sebuah upacara ritual. Setiap pantun yang dihasilkan mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri yang terdiri daripada pemikiran, nilai budaya, nilai ilmu, pandangan hidup serta keindahan estetika.  Dalam koleksi Pantun Melayu: Bingkisan Permata yang dikaji dan diperkenalkan oleh Harun Mat Piah, perbincangan yang dibuat akan melihat sejauh mana pantun sebagai karya agung Melayu berupaya menerapkan nilai-nilai hidup dan sosial masyarakat Melayu. Keagungan yang mahu dilihat bukan sahaja dalam falsafah, pegangan, tema dan maksud yang mahu disampaikan, tetapi juga dalam rangkap kata yang akan menjadi wadah dalam penilaian dan tanggapan tersebut. 

No comments:

Post a Comment