Wednesday 27 May 2015

ESTETIKA DALAM PANTUN MELAYU

Orang Melayu dan pantun sememangnya tidak dapat dipisahkan. Jiwa orang Melayu seolah-olah telah terikat dengan bentuk dan cara pengungkapan sesuatu perkara atau maksud melalui pantun. Salah satu faktor pantun begitu mesra dengan jiwa Melayu adalah kerana unsur keindahannya atau estetikanya. Bentuk pantun merupakan suatu saluran yang amat berkesan bagi menyampaikan atau meluahkan perasaan individu atau masyarakat secara halus. Masyarakat Melayu zaman dahulu akan menggunakan bahasa yang paling halus dan beralas dalam menyampaikan sesuatu mesej agar hati pendengar tidak terluka dan tidak memberi malu kepadanya. Keindahan dalam pantun dapat dikaji daripada pelbagai sudut dan hal yang paling penting ialah mesej yang dibawa bersama pantun tersebut.
Menurut Rogayah A. Hamid dan Jumaah Ilias (2006:137), mereka menyatakan bahawa bentuk pantun memperlihatkan keunikan tersendiri yang tiada bandingan. Aspek rentak dan irama turut menimbulkan keindahan, hal ini kerana kita perlu sedar bahawa pantun itu pertama kali diwujudkan atau dicipta untuk dilafazkan dan untuk didengari. Keindahan lazimnya dikaitkan dengan perasaan yang menyenangkan, yang dihasilkan berdasarkan tanggapan pancaindera, namun begitu, keindahan tersebut tidak semata-mata bergantung pada aspek indera mata, kerana konsep keindahan itu menjangkau bentuk fizikal hingga ke tahap yang dinikmati melalui jiwa dan akal. Di samping itu, antara aspek keindahan pantun yang lain terletak pada mesej yang hendak disampaikan pada dua baris yang terakhir. S.T Alisjahbana (1968) mengatakan bahawa keindahan ini tercapai melalui ungkapan yang bernas tetapi padat yang mengandungi mesej yang tepat dan persis serta penuh dengan kebenaran (Rogayah A. Hamid dan Jumaah Ilias, 2006:138). Berikut merupakan contoh pantun yang terdapat pada bab Bingkis Bicara:
Akar keladi melilit selisih,
Selasih tumbuh di hujung taman,
Kalungan budi junjungan kasih,
Mesra kenangan sepanjang zaman.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2011: 97)


Hari panas helang berlegar,
Ayam terkurung di dalam reban,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi gunung terbeban.
(Pantun Melayu: Bingkisan Permata, 2011: 113)
Berdasarkan kedua-dua pantun di atas, dua baris terakhirnya mengandungi isi yang amat jelas, dinyatakan oleh pengarang melalui pilihan kata yang sesuai dan kemudian disusun dengan cara yang indah dan bernas. Kedua-dua pantun tersebut menyatakan tentang pernyataan rasa terhutang budi yang akan dikenang selama-lamanya. Selain itu, buah fikiran yang seni disampaikan oleh pengarang dengan berkesan melalui dua baris akhir pantun tersebut. Pada dua baris pertama pantun pula, iaitu pada bahagian pembayang, terdapat satu lagi aspek keindahan iaitu penggunaan unsur alam sekitar sebagai latar belakang. Dalam pantun (1), yang menjadi unsur pembayang maksud ialah sifat tumbuh-tumbuhan iaitu akar keladi dan pokok selasih, manakala dalam pantun (2) pula, burung helang dan ayam yang menjadi unsur pembayang maksud.Nik Safiah Karim (1987) dalam satu kertas kerjanya menyatakan bahawa,
“Saya telah menunjukkan bagaimana orang Melayu telah menggunakan unsur flora dan fauna untuk melatari pengungkapan buah fikiran mereka, terutama dalam pantun dan peribahasa. Segala jenis-jenis tumbuhan dan binatang (liar dan jinak) menjadi latar belakang pengungkapan. Demikian juga dengan pantun.”
(Pandangan Semesta Melayu: Pantun, 2006: 138)
Hal yang demikian jelas menunjukkan bahawa isi atau mesej yang disampaikan merupakan unsur yang amat penting dalam sesebuah pantun. Selain itu, aspek keindahan dalam pembacaan pantun juga banyak terdapat pada bab Bingkis Kasih.
Pantun-pantun yang terdapat dalam Bingkis Kasih dari aspek estetikanya berkisar tentang alam percintaan dan kasih sayang. Pembaca berasa terhibur dengan madah-madah cinta yang berunsur rindu dan sayang, geli hati terhadap pantun-pantun yang berbaur usik-mengusik, saling menduga dan cemburu-mencemburui, dan berasa sedih dan simpati akan pantun-pantun yang berbaurkan perasaann kecewa, patah hati, kecurangan, dan cinta yang tidak diterima. Bahasa yang digunakan oleh penciptanya pula tidak menimbulkan rasa marah, benci, sakit hati, dan geram kepada pendengar atau pembaca. Hal ini demikian kerana pantun berperanan untuk menyampaikan hasrat hati pencipta atau pengujar pantun tersebut kepada individu yang dituju dengan bahasa dan nada yang berlapik agar tampak manis dan tidak menimbulkan perasaan dendam di hati pendengar. Di samping itu, cara pengarang atau pencipta pantun menyampaikan hasrat hati adalah dengan menggunakan perlambangan. Perlambangan yang kerap digunakan pula berunsurkan tumbuh-tumbuhan, haiwan, rumah, buah-buahan, nama orang, pakaian, makanan, bunga-bungaan, nama-nama tempat, bintang, bulan, matahari, dan banyak lagi. Perlambangan yang baik-baik sebegini dapat menarik perhatian pendengar atau pembaca dan membuat mereka tersenyum sendiri. Hal inilah yang membuktikan kekuatan pada pantun yang terdapat dalam Bingkis Kasih.

Walau bagaimanapun, aspek keindahan sesebuah pantun dihasilkan berdasarkan beberapa faktor. Faktor yang utamanya ialah isi atau mesej yang hendak disampaikan oleh pencipta atau pengarang digarap dengan menggunakan kebijaksanaan yang dimiliki seperti gambaran tentang kekayaan persekitan kehidupan pada zaman dahulu. Selain itu, aspek lain yang menentukan keindahan sesebuah pantun itu ialah bentuknya, iaitu binaan dan hubungan antara pembayang dengan maksud pantun, jalinan buah fikiran, serta ketajaman dan kehalusan budi masyarakat Melayu. 

No comments:

Post a Comment